ÇیøÇã ÝÇØãیøå ÊÓáیÊ ÈÇÏ شهریور 89 - وبلاگ تیفوسیهای پرسپولیس ایران (OnlyPersPolis)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
منع دانش روا نیست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 31

پاداش قهرمانی پرسپولیسی‌ها در جام حذفی فصل گذشته، پیش از اردوی کیش پرداخت می‌شود.


غجام حذفی سال گذشته در حالی به ویترین افتخارات سرخپوشان تهرانی اضافه شد که مدیریت باشگاه پیش از آن یک دستگاه خودرو 206 را به عنوان پاداش قهرمانی در نظر گرفته بود.

 

پاداشی که با پیشنهاد علی دایی و کریم باقری پیش از بازی رفت در برابر پتروشیمی تبریز از سوی حبیب کاشانی در نظر گرفته شد.

 

حالا و در آستانه هفته هشتم لیگ برتر فوتبال کشور در فصل جدید، حبیب کاشانی از پرداخت این پاداش خبر می‌دهد.

 

سرپرست باشگاه پرسپولیس در جمع بازیکنان در اردوی پیش از بازی با پاس همدان گفت شرایط پرداخت این پاداش مهیا شده و تا قبل از سفر کیش، در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت.

 

پاداش برای بازی با فولاد

 

پرسپولیسی‌ها برای بازی در برابر فولاد پاداش می‌گیرند.

 

هر چند بر اساس قوانین داخلی باشگاه پرسپولیس، پیروزی در هر بازی پاداشی مشخص را برای سرخپوشان به همراه دارد اما اینبار برخلاف همیشه، بازیکنان پرسپولیس برای بازی ای که با نتیجه تساوی به پایان رسیده است نیز پاداش دریافت می‌کنند.

 

مسوولان باشگاه پرسپولیس اعلام کردند با توجه به بازی قابل قبول سرخپوشان در بازی مهم و سخت هفته هفتم در برابر فولاد که در خارج از خانه انجام شد، علی رغم کسب نتیجه تساوی پاداشی برای بازیکنان در نظر گرفته شده که به بعد از بازی با پاس پرداخت می‌شود.

 

سرخپوشان در صورت پیروزی در بازی برابر پاس، دو پاداش را یکجا دریافت می‌کنند.

 


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در شنبه 89/6/20 و ساعت 12:31 عصر | نظرات دیگران()

عید فطر مبارک

 


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در جمعه 89/6/19 و ساعت 3:26 عصر | نظرات دیگران()

مصاحبه مهدی تاج نایب رییس فدراسیون فوتبال در برنامه نود، آن هم دو هفته بعد از صحبت‌های علی دایی مهر تاییدی بود بر ادعاهای دایی درباره مطالباتش.

 

به این ترتیب سرمربی پرسپولیس که قصد ندارد از مواضع خود کوتاه بیاید کماکان به دنبال دریافت حق و حقوقش از فدراسیون فوتبال است: «تا آخر برای گرفتن مطالباتم ایستاده‌ام و اگر مجبور شوم به فیفا شکایت خواهم کرد. در برنامه دو هفته قبل نود مردم دیدند و شنیدند که آقایان چگونه سعی داشتند نشان دهند که فدراسیون برای سال دوم با من توافقی نکرده اما مهدی تاج با جمله‌ای که در برنامه اخیر نود به زبان آورد، رأی کمیته استیناف را زیر سوال برد.»


علی دایی که معتقد است مهدی تاج با صحبت‌هایش رای کمیته استیناف را باطل کرد ادامه می‌دهد: «در برنامه‌ای که در تلویزیون حاضر بودم و درباره قراردادم صحبت می‌کردم، آقای صالحی یکی از اعضای شورای استیناف اعلام کردند مدرکی دال بر توافق بنده با فدراسیون فوتبال برای سال دوم وجود نداشته است.

 

اما بعد از دو هفته آقای تاج روی خط برنامه نود آمد و با بیان این جمله که «برای سال دوم با من همان مبلغ 600 میلیون تومان توافق صورت گرفته» رأی کمیته استیناف را باطل کرد و زیر سوال برد. نمی‌دانم اعضای کمیته استیناف برای این مساله چه پاسخی دارند و آقایان شب‌ها چگونه خوابشان می‌برد. خدا خیلی بزرگ است و بعد از دو هفته آقایان دیدند که چگونه رای آنها توسط خودشان زیر سوال رفت.»


دایی که می‌داند مردم حق را به او می‌دهند همچنان به دنبال مطالباتش است و اعلام می‌کند اگر حق و حقوقش پرداخت نشود به فیفا شکایت خواهد کرد: «در برنامه نود مردم دیدند چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ. گذشت زمان خیلی از مسائل را ثابت کرد. تا آخر برای گرفتن حق و حقوقم ایستاده‌ام و از طریق مراجعی که در داخل کشور هستند و البته به فدراسیون وابستگی ندارند، پیگیر کارهایم خواهم بود و اگر مجبور شوم، به فیفا هم شکایت خواهم کرد.»


اما علاوه بر علی دایی که ادعای مسوولان فدراسیون را قبول ندارد، احمد ابراهیمی سرپرست سابق تیم ملی ایران که به خاطر پخش نشدن صحبت‌هایش به صورت کامل در برنامه نود معترض است، نسبت به صحبت‌های کفاشیان که گفته سرپرست تیم ملی خیانت در امانت کرده اعتراض دارد و معتقد است این حرف تهمت بزرگی است: «من کفاشیان را آدم صادق و مومنی می‌دانم. وقتی گفت که من خیانت در امانت کرده‌ام خیلی ناراحت شدم. تهمت بسیار بزرگی بود. می‌توانستم روی خط بیایم اما ممکن بود مسائلی مطرح شود که از ادب اسلامی ما به‌دور است. به همین خاطر صبر کردم.»


ابراهیمی با اشاره به ابهاماتی که پس از پخش مصاحبه‌اش در برنامه نود پیرامون قرارداد علی دایی با فدراسیون فوتبال به‌وجود آمد، هم می‌گوید: «تمام صحبت‌های من پخش نشد. پس از آن که قرارداد را نشان دادم، خبرنگار از من پرسید که آیا این فرار از مالیات است؟ که من در پاسخ به روشنی گفتم خیر. گفتم مگر فدراسیون فوتبال می‌خواهد خلاف کند. کلام و رفتار تاج یکی است و اگر سرش برود حرفش نمی‌رود. در زمانی که او در کمیته تیم‌های ملی بود، مشکلات را رفع می‌کرد و این طور نبود که فدراسیون فوتبال برای فرار از مالیات آن قرارداد را به وجود آورده باشد.»

 

سرپرست سابق تیم ملی کشورمان که توافق بر سر پرداخت مالیات توسط فدراسیون فوتبال را تایید می‌کند، معتقد است کارهای بزرگی در فدراسیون انجام شده: «پس از آن که فدراسیون فوتبال و دایی به توافق رسیدند که فدراسیون مالیات را بدهد، خودشان به این جمع بندی رسیدند که باید متممی را بنویسند که اقاله از دل همین موضوع بیرون آمد. متاسفانه زمانی که تیم ملی به جام جهانی نرفت همه کارهای خوبی که در فدراسیون فوتبال انجام گرفت فراموش شد اما باید بدانیم که در فدراسیون فوتبال کارهای بزرگی انجام گرفته است.»


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در جمعه 89/6/19 و ساعت 3:21 عصر | نظرات دیگران()

سه بازیکن تیم فوتبال پاس همدان در بازی شنبه آینده این تیم مقابل پرسپولیس تهران غایب هستند.

 

دیدار دو تیم پاس همدان و پرسپولیس تهران در هفته هشتم لیگ فوتبال باشگاه های برتر ایران روز شنبه آینده در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

 

ادونوبوکو و هادی بلوری دو هافبک تیم پاس همدان به دلیل مصدومیت قادر به همراهی این تیم مقابل پرسپولیس تهران نیستند.


 

مجید حیدری نیز براساس رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای بازی مقابل پرسپولیس تهران محروم است.

 

کاروان تیم فوتبال پاس همدان امروز راهی تهران می شود

 

بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فوتبال پاس همدان امروز راهی تهران خواهند شد تا سبزپوشان برای دیدار با پرسپولیس از هفته هشتم رقابتهای لیگ برتر در ورزشگاه آزادی آماده شوند. به همین منظور قرار است، پاسی ها اردوی خود را در هتل المیپک برپا کنند.

 

فوتبالم را مدیون علی دایی هستم

 

بازیکن پاس همدان که زمان حضورش در سایپا با علی دایی کار می کرد، علاقه ویژه ای به سرمربی پرسپولیس دارد.


شاه علی دوست با بیان این جمله که "اگر مسوولان ورزشگاه آزادی اجازه دهند، دوست دارم یک تریلی گل با خودم ببرم تا تقدیم بزرگ ترین مرد فوتبال ایران بکنم" نشان می دهد که علاقه ویژه ای به دایی دارد.

 

* تیم پاس همدان هم اینک با کسب ? ???امتیاز در چایگاه ششم جدول رده بندی لیگ برترقرار دارد.


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در جمعه 89/6/19 و ساعت 3:21 عصر | نظرات دیگران()

کریم انصاری فرد دیگر آن بازیکن قبراق و پر انگیزه فصل گذشته نیست. انگار نه انگار او همان بازیکنی است که در لیگ همه درباره او صحبت می کردند و اگر در ترکیب تیم ملی قرار می گرفت، به طوری تکاپو و حرکت داشت که مدافعان حریف سرگیجه می گرفتند، اما چرا او امروز شرایط متفاوتی دارد تا جایی که مایلی کهن  به او شک می کند و در بازی پرسپولیس دست به تعویض او می زند.

 

شاید او دلسرد شده باشد. انگیزه حضور در پرسپولیس قدرت عجیبی در او به وجود آورده بود. از نظر خودش همه چیز تمام شده بود اما در فصل نقل و انتقالات، اتفاقات عجیب و قریبی روی داد تا انصاری فرد پرسپولیسی نشود. نه اینکه اعتقاد داشته باشیم عدم حضور او مایه دلسردی شد، هر چند برای او ضایعه ای بود اما به نظر مساله اصلی چیز دیگری است.

 

شاید آنچه به او لطمه جدی تر بود اینست که او از بعضی توقع نداشت. بعضی که ادعا بسیار دارند و هیچکس را هم طراز با خود نمی دانند اما در میدان عمل معلوم شد، نمی توان روی آن ها حساب کرد، این اتفاق زمانی رخ داد که شرط و شروط سختی گذاشتند و پرسپولیس پذیرفت.

 

 

شرط و شروط را سخت تر کردند، بازهم پرسپولیس پذیرفت و بعد دستشان را رو کردند. خیلی سخت است به کسی اعتقاد داشته باشی و چندی بعد حتی نتوانی به او اعتماد کنی. بدتر آنست که امروز ندانی باور قبلی درست بود، یا باور امروز. هر چه هست کریم انصاری فرد مثل گذشته نیست.

 

شاید هم تصور ما از دلیل این وضعیت نادرست باشد اما هر چه هست حیف است. او بهتر از آن بود که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

  < type=text/java>
var jcomments=new JComments(15282, "com_content","http://perspolisnews.com/index.php?option=com_jcomments&tmpl=component");
jcomments.setList("comments-list");
 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در جمعه 89/6/19 و ساعت 3:21 عصر | نظرات دیگران()

به راستی این یک سوال است، چرا هیچ تصویری از داربی معروف استقلال و پرسپولیس در سال 52 وجود ندارد؟ همان دیدار معروفی که استقلالی‌ها با 6 گل داربی سنتی را به حریف خود واگذار کردند.


می‌گویند استقلالی‌ها در آن زمان پول داده‌اند تا صدا و سیما فیلم بازی را معدوم کند. آنچه مشخص است قطعا از آن بازی فیلمبرداری شده و حالا چه بلایی سر فیلم آن آمده خدا می‌داند.

 

وطن امروز : راستی اگر فرض را بر این بگذاریم که صدا و سیما از آن بازی فیلمی نگرفته باشد شاپور قریب کارگردان نامدار سینمای ایران آن زمان در استادیوم بوده و 4 گل از گل‌های بازی را فیلم گرفته است.

 

او به گفته خودش در سال 52 مشغول ساخت لوکیشنی از فیلم ممل آمریکایی بوده که بهروز وثوقی بنا به دلایلی بعد از اینکه در فیلم قالپاق‌ها را می‌دزدد پارکینگ ورزشگاه آزادی را ترک می‌کند، عوامل فیلمبرداری از روی ناچاری به داخل ورزشگاه می‌روند و موفق به ضبط 4 گل از آن بازی تاریخی می‌شوند.

 

اما حتی آن فیلم هم دیگر وجود ندارد! هنوز عده‌ای معتقدند گم شدن نسخ فیلم گل‌های بازی معروف شش‌تایی‌ها، به رابطه خوب و تنگاتنگی که بین مدیران باشگاه تاج و تلویزیون وجود داشت، بی‌ارتباط نبوده است. ولی روایت دیگری می‌گوید فیلم تحویل آرشیو صدا وسیما داده شده اما در یک آتش‌سوزی در آرشیو صداوسیما که اوایل پیروزی انقلاب اتفاق می‌افتد، می‌سوزد. هر چه هست خاطره شش‌تایی‌ها را نمی‌توان از اذهان پاک کرد!


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در جمعه 89/6/19 و ساعت 3:20 عصر | نظرات دیگران()

در میان هیاهوی فوتبال ایران؛ اسطوره دهه 50 باشگاه پرسپولیس که 3 گل از 6 گل بازی خاطره انگیز را به ثمر رساند بار دیگر در بیمارستان بستری شد.

 

همایون بهزادی، مهاجم سرطلایی دهه 50 پرسپولیس، با زدن 3 گل تاریخی در آن روز به یادماندنی 6 تایی ها، برگی زرین را در تاریخ باشگاه پرسپولیس رقم زد.

 

این پیشکسوت ارزشمند پرسپولیس مدتی است که در بستر بیماری افتاده است. او بعد از اینکه هفته قبل از بیمارستان مرخص شد، دیروز مجددا به دلیل ضعف جسمانی در بیمارستان دی بستری شد.

  

روز قبل چند تن از هواداران پرسپولیس با حضور در بیمارستان دی به مناسبت سالروز 6 تایی شدن استقلال (16 شهریور) به عیادت بهزادی رفتند. مرجع خبری پرسپولیس آرزو دارد همایون بهزادی هرچه زودتر سلامتی خود را بدست آورد.


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در پنج شنبه 89/6/18 و ساعت 1:23 عصر | نظرات دیگران()

باشگاه پرسپولیس تهران قصد دارد آرفی مهاجم سکونشین خود را درنیم فصل لیگ برتر معاوضه کند.


آرفی از سکونشینی خود ناراضی است و از طرفی علی دایی چندان به بازی او اعتقادی ندارد به همین دلیل مسئولان باشگاه درصدد هستند تا درنیم فصل شرایط معاوضه این مهاجم را با مهاجم دیگری مهیا کنند.

 

برهمین اساس از بین گزینه مورد نظر مهرداد اولادی،آدریانو آلوز و عرفان اولروم یک نفر در نیم فصل با ارفی معاوضه خواهد شد.

 

گفتنی است ادریانو الوز هفته پیش بر سر انتقالش به تیمی دیگر با ملوان به توافق رسید . هر چند که او مدعی شده که به خاطر یکسری مشکلات، تصمیم به ترک ایران گرفته و می‌خواهد فوتبالش را در تیم‌های برزیلی ادامه بدهد.


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در پنج شنبه 89/6/18 و ساعت 1:23 عصر | نظرات دیگران()

شاید حرفی که اکنون می زنیم از نظر بعضی قابل قبول نباشد اما تعصبی در میان نیست. امروز سهم پرسپولیس در بازی های تیم ملی از جهت نفرات، آنگونه نیست که باید باشد اما پرسپولیس تاثیر خاص خودش را بر فوتبال و تیم ملی گذاشته است.

 

 بعد از بازی های جام جهانی که رخوت و اندوه ناشی از غیاب تیم ملی ایران را برای فوتبال ما به همراه داشت، آنچه روح و نشاط را به کالبد فوتبال و لیگ دمید بازگشت پرقدرت سرخپوشان بود.

 

پرسپولیس با سی میلیون هوادار و جایگاهی که در میان رسانه ها دارد، خواه ناخواه حس خود را به فوتبال ایران القا می کند. امروز درباره موفقیت های تیم ملی ایران در بازی های دوستانه مقابل ارمنستان، چین و کره جنوبی از هر دری سخن گفته می شود اما یک نکته، غیرمنصفانه از قلم افتاده است.

 

نشاطی که آن را مدیون حال و هوای خاص پرسپولیس هستیم. پرسپولیسی که خواستگاه افشین قطبی هم بوده است. بعد از جام جهانی، روح و روان فوتبال ایران آزرده بود اما قهرمانی پرسپولیس قبل از جام جهانی و شروع پرقدرت لیگ دهم باز یک پیام را به همراه داشت؛ اینکه فوتبال ایران زنده است و نفس می کشد.

 

این حس فقط از سوی ملی پوشان القا نمی شود. این حس در میان رسانه ها و از طریق هواداران در کل جامعه پراکنده شده و از جامعه به تیم ملی منتقل می شود. امروز بی انصافی است اگر نقش سرزندگی پرسپولیس را در شادابی تیم ملی نادیده بگیریم.

 

بعد از آن دلزدگی نرسیدن به جام جهانی که موجب شد مردم از فوتبال رویگردان شوند، پرسپولیس این دلزدگی را از بین برد تا امروز تیم ملی هم از مواهب آن بهره مند باشد. افشین قطبی قدر این هدیه را بداند و این طراوت را تا پایان جام ملت ها حفظ کند.


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در پنج شنبه 89/6/18 و ساعت 1:22 عصر | نظرات دیگران()

سالگرد 6 تایی ها / سی و هفت سال گذاشت  2

ادامه ...

پرسپولیس همه چیزش مقتدر بود


اخرین دوره جام منطقه ای ایران در سال 1350با حضور 8 تیم یعنی پرسپولیس ، پاس، استقلال(تاج سابق)، عقاب ، سپاهان ، تاج مسجد سلیمان ، جم ابادان و تاج نوشهر برگزار شدو در پایان این سرخ پوشان تهران بود که با کسب 26 امتیاز از14 بازی خود وکسب 13پیروزی ،یک تساوی وبدون باختبه مقام قهرمانی رسید. قهرمان به خاطر تقییراتی که در فدراسیون فوتبال پیش امد واتابای ریاست این فدراسیون رابر عهده گرفتیک فصل را بیرون ماند. البته پرسپولیس در ان ایام تبدیل به یک تیم حرفه ای شده بود وعملا دررقابتهای داخلی شرکت نمی کرد وبه مصاف حریفان خارجی خود می رفت، اما بالاخره فدراسیون فوتبال طرح برگزاری جام تخت جمشیدرا ارایه کردو 12تیم برای رقابت پا به این مسابقات گذاشتند.


پرسپولیس دراین فصل چهره ای دیگر داشت. این تیم در 22 بازی15بردو7 مساوی در کارنامه خود ثبت کردو بدون باخت با37امتاز بر بام قهرمانی نشست. این تیم با 46 گل زده اتش به جان حریفان کشیدکه دقیقا 6گل این تیم در یک بازی تقدیم تیم استقلال شدو تاج در هم شکست. در روز16شهریوراستقلال ایستاد تارسما یک بازنده سرافکنده باشد. بازنده ای که هیچ وقت ان شکست را از یاد نمی برد.


آلن راجرز و پیروزی تاریخی پرسپولیس:


سر مربی پرسپولیس در پیروزی تاریخی مقابل استقلال , آلن راجرز بود . راجرز که تازه روز قبل از بازی از انگلستان به ایران آمده بود , 16 شهریور روی نیمکت نشست و سرخپوشان را در مقابل استقلال هدایت کرد تا آن پیروزی پپر افتخار رقم بخورد.


از دیگر نکات این بازی میتوان به حضور رایکوف روی نیمکت استقلال اشاره کرد و در واقع یک انگلیسی به راجرز و یه یوگسلاو به نام رایکوف را 6 تایی کرد تا یوگسلاوها هم در غم استقلال شریک شوند.


این بازی مانند دیدارهای قبلی دو تیم با حرارت و گرمی بسیار آغاز شد . ولی داغتر و سوزاننده تر از همیشه پایان یافت و این استقلال بود که در میان خرمی آتشی که پرسپولیس بر پا کرده بود سوخت و اندوه و ماتم فراوان برای هوادارانش بجای گذاشت .


زحمت بهزادی،سربلندی راجرز


پرسپولیس در ان سال مرحوم الن راجرزانگلیسی رابه عنوان سر مربی در خدمت داشت. مردی پرسپولیس را به قهرمانی لیگ منطقه ای باشگاه های ایران در فصل 50رسانده بود. درست در یک ماه مانده به بازی حساس پرسپولیس و استقلال ،راجرز ایران را به مقصد کشورش ترک می کند تا مدتی را در کنار خانواده اش باشد.در این ایام همایون بهزادی کاپیتان پرسپولیس هدایت تیم را بر عهده می گیرد.خودش تیم را جمع و جور می کند و منتظر بازگشت راجرز می ماند.درست شب قبل ازبازی بهزادی شخصا به فرودگاه مهر اباد می رود و اورا به منزل می رساند. فردا که تیم جمع می شود راجرز هدایت تیم را بدست می گیرد. بعد از یک مشورت با بهزادی ، ارنج را انتخاب می کند.


35دقیقه بازی پایاپای وگل مردود استقلال!


بازی با سوت نیکلای پتریچیانو رومانیایی اغاز می شود.

در ان روز محمود خوشخوان و اکبر حق بین ماموریت داشتند این داور را همراهی کنند 35 دقیقه ابتدای بازی همه چیز پایاپای بود.هیچ کس احتمل نمی دادکه پرسپولیس به یکباره تبدیل به گلوله اتشین شود و کار را به گونه ای عجیب به پایان ببرد.


در دقیقه 32سانتر تند وتیز ابراهیم اشتیانی با دفع ناقص منصور رشیدی همراه میشود و کلانی مو طلایی کار را تمام می کند . گل اول رقم می خورد ، اما استقلال بلافاصله گل را جواب می دهد . در دقیقه 16غلام حسین مظلومی اقای گل ان فصل فوتبال گل تسوی را می زند ، اما پرچم داور حکایت از افساید بودن موقعیت مظلومی دارد. ان یک گل هم پذیرفته نمی شود تا به قول جواد الله وردی مدافع ان روز استقلال زلزله بر سر ابیها خراب شود.


و طوفان در آزادی سررسید!


چه کسی باور می کرد؟استقلال بعد از این گل از هم پاشید. هر توپ سرخ که به سمت دروازه ابییها می امد بدو ن هیچ مقاومتی وارد دروازه می شد. سلیمانی دز دقیقه 45حساب کار را دو بر صفر می کند همایون بهزادی در دقیقه50 گل سوم را رقم میزند و سلیمانی در دقیقه 56 نتیجه را چهار بر صفر می کند. استقلال تسلیم محض می شود . ناصر حجازی جای رشیدی را می گیر ، اما او هم2باردروازه اش باز می شود یک بار در دقیقه 86 و یکبار در دقیقه 90و هر دو گل توسط بهزادی. می گویند بعضی از طرفداران پرسپولیس گل اخر را ندیده اند و برای سریع رسیدن به منزلشان زود تر ورزشگاه را ترک کرده اند. استقلالی ها می گویند اگر تا صبح ، بازی ادامه داشت باز هم گل می خوردند. واقعا چرا استقلال انطور قافیه را باخته بود ؟


تیم متمول دولت وقت چرا قادر به مقاومت کردن نبود؟


یادداشتی به قلم یک پرسپولیسی پر افتخار (حمید شیرزادگان) :


فوتبال در همه جا زیباست و زیبایی آن وقتی کامل می شود که در آن گل ان هم گلهای زیادی زده شود و زیبا تر از آن رقابت دو رقیب مثل پرسپولیس و استقلال است.


در روز 16 شهریور سال 1352 , که یک تیم بدون مربی که تمام بازیکن های آن هم قسم شده بودندتا بتوانند خواسته های مردم را برآورده کنند , به میدان رفتند . خواسته مردم چه بود ؟ آنها که صد هزار نفر بودند خواسته ای نداشتد جز پیروزی تیم مورد علاقه خود یعنی پرسپولیس .


همه در هیجان بودند پرپولیس با آرایش همیشگی خود که منهم ارزو میکردم یکی از یاران آن می بودم دلم مثل سیر و سرکه می جوشید که این بچه ها موفق شوند یا نه ؟ در رختکن همه از پیروزی حرف می زدند . رادیو و تلویزیون و جراید همه درباره این بازی حرف می زدندو تمام دست اندر کاران بازی را مساوی یا یک بر صفر به نفع استقلال یا پرسپولیس تخمین می زدند .


سالهای گذشته تیم استقلال اینقدر تماشاگر نداشت.


از 100 هزار نفر شاید 5 تا 10 هزار نفر طرفدار اشتقلال بودند و شما حدس بزنید که 90 هزار نفر چه جوش وخروشی برای پیروزی پرسپولیس به پا می کنند.


بازی شروع شد استقلال سعی داشت از منصور رشیدی گلر با انگیزه خود استفاده کندو ناصر حجازی به عنوان مر ذخیره وارد میدان شد . هر چقدر بچه های پرسپولیس با انگیزه بودند در عوض بچه های استقلال بی انگیزه بودند . در سمت راست تیم پرسپولیس , ابراهیم آشتیانی و علی پروین و حسین کلانی و همایون بهزادی غوغا به پا کرده بودند .


گل اول , دوم , سوم , چهارم استادیوم را منفجر کرد . هیچ کس فکر نمیکرد تیم پرسپولیس تا این حد موفق عمل کند . همایون بهزادی و حسین کلانی در این روز ستاره بودند. تیم استقلال که شوکه شده بود ناصر حجازی را وارد زمین کرد اما دیگه خیلی دیر بود و او هم گل پنجم و ششم را نوش جان کرد.


فلسفه 6 تایی ها در این روز به اوج رسید . مردم از خوشحالی نمی دانستند چه بکنند . کرکری ها به حد اعلا رسیده بود و همه خوشحال , همه راضی بودند وتنها کسانی نا راضی بودند که مسئولان و تعداد 10 ,11 هزار نفری استقلال بودند .


باور کردنی نبود اما انسجام و همدلی و یکرنگی دوستی بچه های پرسپولیس که من هم که بازی نمی کردم , تحت تاثیر قرارگرفتم و این روز یکی از روزهای شاد من بود .

 

و اما تیتر روزنامه های ایرانی و روزنامه عربی :

 

روزنامه عربی تیتر زد:

 

فستیوال گل پرسپولیس تمام شدنی نبود .


یک از نشریات عربی بعد ازاین پیروزی پرگل مطلبی را به این مسابقه اختصاص داد و تیتر زد ((فستیوال گل پرسپولیس تمام شدنی نبود)) .

 

تیتر روزنامه کیهان:

 

کیهان کمی برای تفاوت تر از رقیب تیتر زد : «این 3تن شش بار دروازه تاج را لرزاند »و عکس بازی دو تیم راروی جلد خود چاپ کرد. تیتر های دیگر این روزنامه به تیم ملی مربوط می شد.

 

تیتر روزنامه دنیای ورزش:


اما دنیای ورزش نوشت :«معجزه سرخ پوشان»در مطلب مربوط به این بازی امده بود :«اگر پرسپولیس دیشب را بااژاکس قهرمان نامدار اروپا مقایسه کنیم ره به خطا نرفته و سخنی به گزاف نگفته ایم . مگر اینکه درمیان صحبت از ارزشهای مادی در میان باشد که در این میان مشخص است که هیچ کدام از بازیکنان بزرگ اژاکس هم مقدار نیستند .»

 

حماسه سازان ماندگار در خاطره ها

 

ترکیب پرسپولیس :

 

همایون بهزادی -- حسین کلانی -- اسماعیل حاج رحیمی پور


ایرج سلیمانی -- علی پروین -- اصغر ادیبی


ابراهیم آشتیانی -- مسیح مسیح نیا -- جعفر کاشانی -- رضا وطن خواه


مودت

 

ترکیب استقلال :

 

عادلخانی -- مظلومی-- روشن


قراب -- جباری -- حق وردیان


جانملکی -- عبدالهی -- الله وردی -- کرگرجم


رشیدی (حجازی)


داور بازی رومانیایی بود :


نیکولاری پتروچیانو , داور بازی با کمک اکبر حق بین و محمود خوشخوان قضاوت این دیدار را در اولین دوره تخت جمشید به عهده داشت و مجبور شد 6 بار سوت خود زا به جهت لرزش تور دروازه استقلال به صدا در بیاورد.


پتری چیانو روز راحتی را سپری میکرد تا قبل از این بازی بارها کارت زرد و قرمزبه بازیکنان دو طرف داده شده بود.تا قبل از این دیدار رضا وطنخواه ، عزیز اصلی ، همایون بهزادی وحسین کلانی از پرسپولیس ومهدی لواسانی از استقلال از زمین مسابقه اخراج شده بودند ، اما در این بازی و در فشار حملات پرسپولیس هیچ اتفاقی نیفتاد و داور رومانیایی یک روز راحت و خوب را پشت سر گذاشت وبا خیال اسوده ایران را به مقصد کشورش ترک کرد.


6 گل تاریخی را چه کسانی زدند :


سه گل از شش گل را همایون بهزادی بازیکن سر طلایی معروف فوتبال ایران (در دقایق 50 , 87 , 90 ) به ثمر رساند تا رکورد ماندگاری برای خود ثبت کند .

بهزادی در این رابطه گفت در آن به تنهایی میتوانستم 6 گل به استقلال بزنم . باور کنید کار سختی نبود.


2 گل دیگر را ایرج سلیمانی در دقایق ( 45 , 57 ) وارد دروازه استقلال کرد حسین کلانی نیز در دقیقه 32 موفق به فتح دروازه حریف شد تا جشن تاریخی 6 تایی ها کامل شود .

 

حاشیه های دربی حماسی پرسپولیسی

 

دست دوستی زیر بغل غم!

 

می گویند بعد پایان بازی استقلالی ها بر روی زمین افتاده بودند و توانایی حرکت کردن نداشتند. پرسپولیسی ها وقتی این صحنه را دیدند به سمت یاران ابی پوش رفتند و زیر بغل انها را گرفتند و کمک کردند تا ابی پوشان زودتر غم را از دل بیرون کردند و راهی رختکن شوند.حرکاتی که گفته می شود زیر بارش شدید تشویق طرفداران پرسپولیس صورت گرفته بود

 

و اما داستان یاغی که مقصر باخت شناخته شد

 

بعد از بازی همه ی استقلالی ها به دنبال مقصر بودند.در این میان تیمسار خسروانی مدیر وابسته این باشگاه دو روز بعد از حادثه با حضور در جمع بازی کنان استفلال همه را مورد شماتت قرار داد. خسروانی که به شدت عصبانی بود به بازیکنان گفت: این تیم را منحل می کنم و عکس شما را بر سر در باشگاه می زنم و زیرش می نویسم که شما مایه ننگ این باشگاه هستید.این جمله هیچگاه به دل جواد الله وردی ننشست. او در میان بازیکنان استقلال بلند شد و به رئیس با نفوذ استقلال گفت : اگر ما ننگ باشگاه هستیم شما رئیس ننگها می با شید. همین حرف باعث شد الله وردی مقصر ان باخت شناخته شدو بعدها برای گرفتن رضایت نامه وپیوستن به پرسپولیس سختی های زیادی بکشد. در ان ایام مجله دنیای ورزش قصد داشت به نحوه ارتباط الله وردی با باشگاه استقلال بهبود ببخشد. حتی جلسه ای هم با این مدافع داشتند ، اما او هیچگاه حاضر نشد ننگ فوتبال لقب بگیرد.

 

بازی تصویر برداری شده یا نه, هنور معلوم نیست!

 

در این مورد حرفهای ضدو نقیض زیادی گفته شد. عده ای می گویند خسروانی از سر ناراحتی زیاد فیلم بازی 6تایی ها را در مرکز صدا و سیما نابود کرده است اما بازی کنان اکثرا می گویند این بازی اصلا فیلم برداری نشده است. در همان روز که دیدار دو تیم انجام می شد مسابقات جام جهانی کشتی به نام اریا مهر وبا حضور محمد رضا پهلوی شاه ایران در سالن حیدر نیا برگزار می شده است. البته عده ای مکان بازی هارا سالن 12هزار نفری ازادی عنوان می کنند. حضور شاه در محل این بازی ها باعث شد دوربینهای ورزشگاه به محل این بازی ها انتقال یابد و عملا هیچکس به فکر تهیه فیلم بازی نباشد.

 

گفته می شود چند دوربین خصوصی فیلم بازی را تهیه کرده اند.ضمن این که می گویند اکیپ فیلم برداری دو فیلم فارسی به نامهای عمو فوتبالی و ممل امریکایی در محل حضور داشته اند و تصاویری از بازی را برای فیلم خود ضبط کرده اند که هیچکدام از این گفته ها به شکل رسمی و دقیق نبوده است.

 


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در چهارشنبه 89/6/17 و ساعت 3:47 عصر | نظرات دیگران()
<      1   2   3   4      >
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 53
مجموع بازدیدها: 266937
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو