ÇیøÇã ÝÇØãیøå ÊÓáیÊ ÈÇÏ جام جامداران به دلیل پهناوری آسیا دیگر برگزار نمیشود - وبلاگ تیفوسیهای پرسپولیس ایران (OnlyPersPolis)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
خداوند سبحان، کسی را که صاف و بی آلایش، آسان گیر و در راه باشد، دوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 13

 

حرف واعظی آشتیانی کاملا قابل بررسی است. اینکه لیگ معتبرتر از جام حذفی است اصلا حرف غلطی محسوب نمی‌شود اما آن حرف به اعتقاد ما در زمان بد و به شکلی اشتباه مطرح شد، چراکه این پیشنهاد می‌تواند قابل بررسی باشد اما هم محتاج تغییرات وسیع در AFC است و هم اینکه باتوجه به قهرمانی چند روز پیش پرسپولیس تعبیرهای دیگری از این حرف می‌شود!

به طور کلی اسم جام باشگاههای آسیا "Champions league" است و معنای فارسی آن می‌شود لیگ قهرمانان! یعنی تیمهای قهرمان در این لیگ شرکت می‌کنند (قهرمان لیگ و حذفی) اما در خود لیگ قهرمانان هم اینطور نیست که همه فقط قهرمان باشند و برای برخی کشورها که سهمیه‌ای بیشتر از 2 تیم دارند تیمهای بیشتری از لیگ هم شرکت می‌کنند! و به این ترتیب یک جای کار می‌لنگد و اسم جام باشگاههای آسیا با تیمهای شرکت‌کننده در آن همخوانی ندارد و این تناقض قابل بررسی است اما باز هم با حرف واعظی جور نیست، چراکه اگر AFC واقعا طبق اسم جام باشگاههای آسیا بخواهد مسیر را طی کند باز هم باید قهرمان لیگ و حذفی در آن شرکت کنند و نه تیمهای دوم و سوم لیگ!

حال سوال اینجاست: چرا واعظی آشتیانی امروز این بحث را مطرح می‌کند؟ آیا قصد از سکه انداختن قهرمانی پرسپولیس را دارد؟ آیا می‌خواهد در صورت کم شدن سهمیه ایران راهی به آسیا پیدا کند؟ آیا می‌خواهد عدم قهرمانی با استقلال را توجیه کند یا اینکه واقعا پیشنهاد سازنده‌ای دارد؟

پاسخ به این سوالها را رها می‌کنیم و به AFC می‌پردازیم و بر این باور هستیم که کنفدراسیون فوتبال آسیا ضعیف عمل می‌کند.

به زمان برگزاری جام باشگاههای آسیا نگاه کنید و آن را با اروپا قیاس کنید! 2 هفته قبل اروپا قهرمان خود را شناخت اما آسیا برای ادامه بازیهای سال گذشته باید وارد بازیهای فصل آینده شود که اختلافهای فراوانی را در آمادگی تیمها ایجاد می‌کند و نمونه‌اش در ایران می‌شود ذوب‌آهن! امیدواریم ذوب‌آهن در فصل نقل و انتقالات عقب نماند و بتواند تیم خوبی آماده کند اما هر اتفاقی می‌تواند رخ دهد که جام باشگاههای آسیا را از سکه می‌اندازد! در این شرایط است که واعظی آسیا را با اروپا مقایسه می‌کند و می‌گوید قهرمانان حذفی به جام یوفا می‌روند نه به لیگ قهرمانان!

اتفاقا آسیا هم چنین جامی داشت. جام در جام آسیا دقیقا جامی بود که قهرمانان حذفی در آن شرکت می‌کردند اما به دلیل وسعت و پهناوری قاره آسیا و اختلافات فراوانی که در لیگهای داخلی رقم می‌خورد این جام به کل از آسیا حذف شد اما حتی آن روزها که جام در جام هم در آسیا وجود داشت باز هم قهرمان حذفی در این جام شرکت می‌کرد و قهرمان لیگ در لیگ قهرمانان! و این بار یعنی رد شدن نظر واعظی آشتیانی مبنی بر عدم ورود قهرمان حذفی به آسیا!

                                                            ***

سوال این است:

آیا واعظی با شرایط کنونی AFC و وضعیت عجیب و پهناور قاره آسیا پیشنهاد قابل اجرایی برای فدراسیون فوتبال آسیا دارد؟ و آیا حتی در صورت اجرایی بودن آن پیشنهاد جامهای حذفی که پرهیجان‌ترین دیدارها را به هواداران فوتبال عرضه می‌کنند از سکه نخواهند افتاد؟

معتقدیم واعظی راهکار ندارد! حتی اگر راهکار هم داشته باشد آن راهکار اجرایی نیست. حتی اگر اجرایی هم باشد AFC به دلیل از سکه افتادن جام حذفی آن را قبول نمی‌کند بلکه برخی معتقدند واعظی آشتیانی تنها به دلیل عدم قهرمانی استقلال و قهرمان شدن رقیب سنتی که هواداران استقلال را ناراحت کرده شاکی شده و چنین بحثی را مطرح کرده! چراکه درست چند روز بعد از قهرمانی پرسپولیس این مسأله رخ داده است، ضمن اینکه واعظی حتما می‌داند که امروز نمی‌توان قانونی را که قبلا ثبت شده عوض کرد.

مدیرعامل استقلال اگر واقعا پینشهادش فنی است و برای پیشرفت فوتبال یا می‌تواند آن پیشنهاد را به AFC برساند یا اینکه در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون مطرح کند، نه چند روز پس از قهرمانی پرسپولیس و در تلویزیون!

قاعدتا حتی اگر فدراسیون سر خود چنین انتخابی داشته باشد هم نمی‌توان آن را در عرض یک روز عوض کرد، چراکه صدای خیلی‌ها درمی‌آید به ویژه آنهایی که مثل پرسپولیس همه انرژی خود را روی جام حذفی گذاشتند و قید لیگ را زدند تا قهرمان شوند. به راستی اگر پرسپولیس به قهرمانی در جام حذفی امیدوار نبود آیا لیگ را رها می‌کرد تا استقلال را جلوتر از خودش ببیند؟ حتی اگر این حرف اشتباه هم باشد باز هم با منطق جور درمی‌آید!

نکته دیگری که باید به واعظی گفت این است:

مدیرعامل استقلال هرکجا که پای قیاس فوتبال ایران با اروپا وسط می‌آمد و آن قیاس به ضرر ایشان بود، می‌گفت: "قیاس فوتبال ایران با اروپا از اساس اشتباه است" اما امروز نحوه بازیهای لیگهای اروپا را با آسیا و ایران مقایسه می‌کند!! نه، این پیشنهاد سازنده به نظر نمی‌رسد بیشتر به یک دلخوری شدید ناشی از تحت فشار قرار گرفتن می‌ماند تا یک پیشنهاد!

راستی اگر جام حذفی هیچ اعتباری نداشت، چرا استقلال تا ماهها بعد از بازی با استیل‌آذین هنوز در پی اثبات عقد قرارداد غیرقانونی مهدوی‌کیا با استیل‌آذین بود؟


 نوشته شده توسط محمد پرسپولیسی(محمد حسین ) در یکشنبه 89/3/9 و ساعت 10:48 صبح | نظرات دیگران()
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 50
مجموع بازدیدها: 268398
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو